پوست و مو

خواص و فواید روغن رزماری

خواص و فواید روغن رزماری

رزماری و روغن روزماری، اگرچه ما را به یاد طعم خاصی می‌اندازند که به عنوان چاشنی در غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود، اما کاربردهای آن‌ها بسیار گسترده‌تر از این است. در واقع، یونانی‌ها و رومی‌ها به راز خواص درمانی و کاربردهای زیبایی رزماری پی بردند، حتی قبل از اینکه از کم و کیف خواص روغن رزماری آگاه شویم، توصیه می‌کنم که یک بطری از این عصاره طبیعی را در خانه داشته باشید؛ زیرا از تسکین دردهای موضعی گرفته تا تقویت موها، استفاده از این روغن موثر است و وجود آن در هر خانه‌ای مفید خواهد بود. در این مقاله بیشتر با خواص و فواید روغن رزماری آشنا می‌شویم.

خواص روغن رزماری برای مو

روغن رزماری اصل به شما کمک می‌کند تا موهایی سالم و زیبا داشته باشید. فواید ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و دیگر خواص موجود در این روغن، به پیشگیری از ریزش مو، تحریک رشد مو و درمان شوره سر کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا روغن رزماری بر رشد مو موثر است؟

  • رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

یکی از رایج‌ترین انواع ریزش مو، آلوپسی آندروژنتیک (طاسی مردانه) است، که در برخی زنان نیز رخ می‌دهد. روغن رزماری اصل، با مکانیسم عملی که دارد، به علت این بیماری حمله کرده و آن را درمان می‌کند. تحقیقات نشان داده است که استفاده مداوم از روغن رزماری روزانه دو بار با ماساژ پوست سر، افزایش ضخامت مو را تجربه کرده و رشد موها را تحریک می‌کند.

همچنین، این روغن می‌تواند با ریزش موهای تکه‌ای نیز مبارزه کند؛ زیرا دارای خواص ضدالتهابی است و به رشد عصب و بهبود گردش خون در پوست سر کمک می‌کند، که به طور کلی به رشد موها کمک می‌کند. اگر به دنبال روغن برای رشد مو می‌گردید، روغن رزماری یکی از بهترین گزینه‌ها می‌تواند باشد.

  • افزایش سلامت مو

روغن رزماری به سلامتی موها کمک می‌کند و باعث می‌شود موها پرپشت‌تر شوند و ساقه‌های آن‌ها ضخیم‌تر به نظر بیاید. افزایش ضخامت ساقه‌های مو، پیشگیری از شکستگی و خرد شدن آن‌ها را هم به همراه دارد.

  • رفع شوره سر

روغن رزماری دارای خواص ضدقارچی است که می‌تواند به درمان شوره سر کمک کند. اضافه کردن چند قطره از این روغن به شامپو مورد علاقه یا ماساژ مستقیم بر روی پوست سر، به تقویت موها و جلوگیری از شکستگی و خرد شدن آن‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل، روغن رزماری می‌تواند به پیشگیری از ریزش موها و کم‌پشتی موها نیز کمک کند.

به طور کلی، خواص روغن رزماری در طب سنتی برای تقویت و بهبود سلامتی موها و پوست سر به‌طور چشم‌گیری مورد تأیید قرار گرفته‌اند. استفاده منظم از این روغن در نواحی موی سر، ابروها و مژه‌ها توصیه می‌شود. همچنین، خواص ضدقارچی آن می‌تواند به درمان شوره و بیماری‌های عفونی پوست سر کمک کند.

خواص کاربردی روغن رزماری

  1. درست است که رزماری و روغن استخراج شده از این گیاه به عنوان یک درمان طبیعی برای ریزش موی سر و ابرو شناخته شده‌اند. به خصوص در مورد ریزش موی آلوپسی آندروژنتیک که به عنوان نوعی از ریزش مو در اثر تحریک هورمون تستوسترون شناخته می‌شود، این روغن می‌تواند بهبودی و درمان موثری ارائه دهد.
  2. روغن رزماری، یک داروی طبیعی و بدون عوارض ضد درد است که می‌تواند به بیمارانی که پس از بحران‌های سلامتی یا عمل‌های جراحی با دردهای آزاردهنده روبرو هستند، تا سی درصد کاهش درد را ارائه دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که اثرات ضد دردی روغن رزماری بیشتر از استامینوفن است. اما تفاوت آن با استامینوفن در این است که روغن رزماری طبیعی و بدون عوارض است، که این ویژگی مثبت را به نفع رزماری تبدیل می‌کند.
  3. روغن رزماری به عنوان یک داروی روماتیسم شناخته شده است. کمیسیون آلمانی E استفاده از دوز ۴ تا ۶ گرمی این روغن را به عنوان ضد اسپاسم، ضد التهاب و ضد میکروب تأیید کرده است. بنابراین بیماران مبتلا به روماتیسم می‌توانند از این روغن برای کاهش دردها و عوارض بیماریشان استفاده کنند.
  4. روغن رزماری تقویت‌کننده و درمان کننده دستگاه گوارش محسوب می‌شود. از این روغن می‌توان برای رفع انواع اختلالات دستگاه گوارش استفاده کرد. این روغن به اشتها تحریک می‌کند، به هضم غذا کمک می‌کند و تنظیم صفرا را تسهیل می‌کند. برای درمان بیماری‌های معده، کافی است یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا بادام را با 5 قطره روغن رزماری ترکیب کنید و مخلوط را به آرامی روی شکم ماساژ دهید.
  5. این روغن بهبود گردش خون را تسهیل می‌کند. بیماری‌هایی که باعث اختلال در جریان خون می‌شوند، توسط این روغن بهبود می‌یابند. این روغن با ماساژ به بدن کمک می‌کند که به سرعت گرم شود و جریان خون به نوک پاها را پوشش می‌دهد.
  6. روغن رزماری بهبود دهنده تنفس است و هنگام استنشاق به عنوان خلط آور عمل می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده، از رزماری برای درمان آلرژی‌ها، عوارض سرماخوردگی و کمک به درمان آسم برونش استفاده می‌شود.
  7. روغن رزماری به عنوان داروی دفع کننده حشرات استفاده می‌شود. به عنوان یک داروی ضد حشره، رزماری بر روی گیاهان در حال رشد نیز استفاده می‌شود و کمک می‌کند تا حشرات مکنده خون و برخی حشرات دیگر را دفع کند. همچنین، خاصیت ضد عفونی کننده رزماری می‌تواند عفونت‌های تنفسی را کاهش دهد.
  8. تحقیقات نشان می‌دهد که استنشاق روغن رزماری می‌تواند تجزیه استیل کولین را که یک ماده شیمیایی مغذی برای تفکر و تمرکز است، جلوگیری کند. در یک آزمایش، جوانان 20 ساله در اتاقی که پوشیده از روغن رزماری بودند، سوالات ریاضی را پاسخ دادند و نتایج نشان داد که سرعت و دقت پاسخ‌دهی آنها افزایش می‌یابد. همین آزمایش را بر روی دانشجویان پرستاری هم انجام دادند و نتیجه نشان داد که تنفس روغن رزماری باعث افزایش غلظت و یادآوری اطلاعات می‌شود.

رزماری حاوی ماده‌ای به نام اسید کارنوسیک است که از آسیب رادیکال‌های آزاد مغز جلوگیری می‌کند، به همین خاطر یکی از فواید استنشاق رزماری، جلوگیری از آلزایمر می‌باشد. اما باید ذکر کرد که این موضوع هنوز به اثبات علمی نرسیده و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد تا این ادعا رسمی شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روغن های گیاهی برای شفافیت پوست

تشخیص روغن رزماری اصل

از جمله روغن‌ها برای مو که نمونه‌های تقلبی آن در بازار وجود دارد، روغن رزماری است. اگرچه در خرید روغن‌های دیگری مانند روغن کنجد و روغن بادام نیز باید دقت کرد، زیرا نمونه‌های غیراصلی در بازار قابل دستیابی هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید از خواص قابل توجه این روغن بهره‌مند شوید، باید بتوانید نمونه اصلی آن را شناسایی و خریداری کنید. بهترین روش برای تشخیص روغن رزماری اصل، بررسی ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری آن است.

بر همین اساس، اولین ویژگی منحصر به فرد روغن رزماری خالص، بوی تند گیاه رزماری است که از آن به مشام می‌رسد. اگر در استفاده از این روغن بوی ملایمی به مشام برسد، مطمئناً درجه خلوص آن زیر سؤال می‌رود. همچنین، عدم ته‌نشین شدن روغن در ظرف می‌تواند معیاری برای تشخیص اصالت و کیفیت این روغن باشد.

نتیجه گیری

روغن رزماری با ترکیبات طبیعی و مفیدی که دارد، به عنوان یک روغن ضروری بسیار مفید در بهداشت انسان‌ها به ویژه مو شناخته می‌شود. خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و تأثیر مثبت بر حافظه و تمرکز از جمله مزایای این روغن است که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند. با رعایت نکات ایمنی و توصیه‌ها، این روغن را می‌توان به طور مطمئن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *